pátek 18. listopadu 2011

Bude zastaven Metodický portál?

Je to už pár let, Metodický portál RVP.CZ byl ještě v plenkách a já jsem navštěvovala na VŠ didaktiku. Jedním z našich úkolů bylo najít si tři materiály, které nám připadají inspirativní, a u zkoušky mluvit o tom, jak bychom je využili, co nám na nich připadá dobré. Vůbec si už nepamatuji, co jsem tenkrát našla a o čem u zkoušky hovořila. Vím ale, že jsem tenkrát pro sebe objevila Metodický portál, ještě ten starý. Brzy na to jsem začala učit a stala jsem se pravidelným návštěvníkem. Jako většině učitelů mi dlouho stačilo číst, stahovat a využívat, než jsem se propracovala k registraci, proteklo mnoho vody. Portál se mezitím vyvíjel a narůstal, stal se mezi učiteli všeobecně známým, stal se pojmem. Vím o čem mluvím, jestliže RVP znají i kolegyně z naší sborovny, znamená to, že jeho sláva hvězd se dotýká. Nové příspěvky sleduji pomocí RSS čtečky, aby mi nic neuteklo, když mi dojde inspirace, vyhledávám v DUMech (digitálních elektronických materiálech, prostě různých materiálech do výuky), co bych tak mohla v hodinách dělat. Zajímavé je pro mě číst si blogy, protože chci vědět, jak to dělají jinde, na co nového přišli a protože i tam se objevují cenné náměty a spousta inspirace. Když si s něčím ve škole nevíme rady, hledáme na RVP. Když nenajdeme, jsou tady diskuse a my víme, že na informace zde se můžeme spolehnout. Žádné jedna paní povídala, příspěvky jsou recenzované, diskuse moderované.
Ve chvíli, kdy návštěvnost portálu narůstá, kdy se na něm odehrávají diskuse o standardech, kdy s ním mnohé školy počítají jako s úložištěm DUMů, přichází od pana ministra stopka. Tak to ne holenkové, to byste to měli moc jednoduché, co vzniklo a funguje, to rozbijeme, na to nejsou peníze. Ty je třeba na užitečnější věci. Třeba na testování. Vždyť já neříkám, že vám to zatrhnu úplně, jednoho ajťáka vám nechám, aby vám to spravoval. Stejně ty DUMy nebudete už potřebovat, dostanete hezky osnovy a pojedete podle nich, všichni stejně. Reforma? To tak! A že jsem říkal předevčírem něco jiného? To jste mě jen špatně pochopili, ti novináři všechno překroutí. Já odvolávám, co jsem ještě neodvolal. A to odvolám zítra.
Nikdo neví, co bude, nic nefuguje. Nevíme, co naše žáky čeká, jestli je budeme testovat a k čemu. Nevíme jestli budou dělat přijímačky, nevíme jaké budou platy, neboť tabulky se mění každý rok. Výroky z vrchu každý den. Miliony učitelů se loni ve svém volném čase školily, aby mohly hodnotit písemné práce. Letos je vše jinak, papír ze školení si mohou strčit za klobouk. A když něco, co souvisí se školstvím funguje, zruší se to. 
Pak se mi divte, že píšu, že děti jsou v pohodě a drží mě nad vodou. Jinak mě totiž v práci nedrží nic.Tomuhle se tedy říká "blbá nálada", přátelé!

3 komentáře:

  1. Co na to říct? Když není v pohodě vedení, nemůže být ani učitel. A jak by mohlo být v pohodě? Jeden den A, druhý den B. Jak na obrtlíku!
    Vždycky jsem si říkala, že drobná nejistota není špatná, udržuje mne ve střehu. Opakuji DROBNÁ! To, co nyní ministerstvo předvádí, jsou takové kotrmelce, že každý zodpovědný učitel dřív nebo později rezignuje. A ani při dobré vůli (a že jí máme vrchovatě, protože jinak bychom už dávno utekli) to dlouho nevydržíme filtrovat. Jak budou asi vypadat hodiny, kdy je učitel vystresovaný, nejistý a vlastně ztracený?

    OdpovědětVymazat
  2. Portál RVP je perfektní projekt, často ho pro inspiraci používám i v knihovně. Když jsem to včera četla, zůstával mi rozum stát. Je to smutné, co se v tom českém školství děje.

    OdpovědětVymazat
  3. Otevřený dopis na podporu Metodického portálu:http://eduin.cz/titulka/ucitele-vyzyvaji-ministra-k-podpore-metodickeho-portalu-rvp-cz/

    OdpovědětVymazat